• OKRESNÉ KOLO OLYMPIÁDY V NEMECKOM JAZYKU

• 22. 1. 2023
          • V stredu 18.01.2023 sa naši žiaci zúčastnili okresného kola Olympiády v nemeckom jazyku.

Žiaci súťažili v troch kategóriách 1B, 2A a 2B. Našu školu reprezentovalo 6 žiačok. Všetky sa stali úspešnými riešiteľkami okresného kola a zároveň 5 z nich postúpilo do krajského kola, ktoré bude 15.2.2023 v Žiline. Ďakujeme všetkým za vzornú reprezentáciu školy a postupujúcim držíme palce v krajskom kole.

Kategória 1B

1. miesto – Vanesa Parižová (Kvarta)

2. miesto – Lisa Palčová (Kvarta)

Kategória 2A

2. miesto – Natália Marková (II.B)

3. miesto – Dominika Horňáková (II.B)

Kategória 2B

1. miesto – Viktória Dudová (III.B)

3. miesto – Petra Kordiaková (IV.B)

Gratulujeme PK NEJ

• HOSŤOVANIE MEDZINÁRODNÉHO PROJEKTU ERASMUS+ ŠTUDENTI PROTI VYHYNUTIU

• 10. 1. 2023
          • V predvianočnom čase sme hosťovali našich partnerov z Erasmus+ projektu Students against extinction (Študenti proti vyhynutiu). Študentov a učiteľov z Turecka, Španielska, Grécka a Českej republiky zastihlo u nás mrazivé počasie a mali tak jedinečnú príležitosť spoznať oravskú zimu a vychutnať si pravú vianočnú atmosféru.

V prvý deň ráno sme všetkých zúčastnených privítali tradične slovensky – chlebom a soľou. Potom sa im prihovorila pani primátorka M. Zmarzláková a náš pán riaditeľ. V programe sme pokračovali u nás v škole, kde sme im predstavili našu krajinu, školu a v neposlednom rade sme odprezentovali informácie ohľadom včelárskeho remesla na Slovensku. Naši hostia sa tiež podelili o informácie a dáta z ich krajín. Na záver dopoludňajšieho programu jednotlivé krajiny predstavili svoje vianočné tradície, zaspievali tradičné piesne a ochutnali sme typické vianočné pečivo. Po chutnom obede sa bolo treba rozhýbať a tak sme sa presunuli do telocvične a poriadne si zašportovali.

Druhý deň predvianočná nálada pokračovala tvorivými dielňami – s pani medovnikárkou Kubekovou študenti i učitelia zdobili medovníčky, s pani Žofajovou piekli vianočné oblátky a s pánom Hoľmom tvorili rôzne výtvory z hliny a čo to si vypočuli o histórii Trstenskej keramiky. Poobede sme sa vybrali navštíviť pýchu nášho regiónu – Oravský hrad. Po náročnej prehliadke v treskúcej zime, sme sa všetci s radosťou zohriali na chutnej kávičke v Múzeu kávy v Krušetnici.

Ďalší deň sme cestovali za históriou a udalosťami, ktoré sa neodmysliteľne spájajú s poľským mestom Osvienčim. Tu sme si z úst sprievodkyne vypočuli príbehy o ľuďoch, ktorí tu boli väznení počas druhej svetovej vojny a zažívali hrôzy nacistického režimu. Po prehliadke sme sa presunuli do Krakova, kde naši hostia prišli na veselšie myšlienky. Na hlavnom námestí sa konali tradičné vianočné trhy a tak mohli nasať pravú atmosféru s nádhernou vianočnou výzdobou. Cestou späť nás však zastihla kalamita a predĺžila nám zvyčajnú cestu z dvoch na štyri hodiny.

Štvrtok patril slovenským prírodným krásam. Našim hosťom sme chceli ukázať naše veľhory – Vysoké Tatry.  Vybrali sme sa s nimi do Starého Smokovca a na Hrebienok, kde sme si prezreli Tatranský ľadový dóm. Tatranské končiare sa im podarilo zazrieť len na chvíľočku, väčšinu času všetko zakrývala hmla. Z Hrebienka do Smokovca sa mnohí spustili na sánkach. Treba povedať, že mnohí videli sane po prvý raz v živote a jazda dole bola pre nich nezabudnuteľný adrenalínový zážitok. Múzeum jaskyniarstva a ochrany prírody v Liptovskom Mikuláši sme už nestihli navštíviť, nakoľko nás večer čakala rozlúčková večera a bowling. Po večeri sme našim partnerom odovzdali certifikáty o účasti a slávnosť sme ukončili sladkou tortou.

Posledný deň spoločných aktivít sme začali opäť v škole, kde k nám zavítal pán Ľubomír Drgáň, ktorý sa so svojím otcom venuje včelárstvu v okolí Trstenej, porozprával o živote včiel a ako sa o ne starať. Štafetu po ňom prebral pán riaditeľ, ktorý si pre študentov pripravil aj praktickú časť, študenti mali za úlohu zostaviť medzistienku do úľa. Po tejto náročnej aktivite sme pre študentov pripravili oddychové hry – skladanie puzzle z loga projektu a spoločenskú hru „Beebble“, ktorú podľa vzoru hry Dobble pripravili študenti 3.A s obrázkami súvisiacimi s témou projektu – životné prostredie a včelárstvo.

Spoločné chvíle v škole sme zakončili vytvorením „projektovej záhrady“, ktorá v našich podmienkach pozostávala zo sadenia rastlín, ktoré priniesli naši partneri do črepníkov. Na záver sme navštívili Oravský hlinený Betlehem, ktorý je vystavený vo Wilczekovej kúrii v Trstenej.

Ako s prvými sme sa rozlúčili s tureckými hosťami, ktorý v piatok podvečer odlietali z Katovíc do Antalye. Ostatní si ešte užili spoločnú diskotéku v priestoroch školy. Ďalší deň postupne odišli partneri z Čiech a Grécka. V nedeľu sme sa napokon rozlúčili aj so Španielmi, ktorí ešte strávili víkend v hosťujúcich rodinách.

Touto cestou sa chcem poďakovať všetkým, ktorí nám akokoľvek pomohli s bezproblémovým priebehom tejto mobility, či už s prípravou občerstvenia, prípravou jedálne a organizáciou stravovania, technického zabezpečenia, uprataním priestorov, zdobením tried, prípravou násteniek, pomocou pri tvorivých dielňach, organizáciou diskotéky i športových aktivít.

Mgr. Marta Števuliaková

vedúca PK ANJ

• Návšteva v Charite Trstená 14. december 2022.

• 2. 1. 2023
          • POĎAKOVANIE

Chceme sa Vám všetkým poďakovať za pripravené darčeky, boli pripravené pre každého menovite. Študenti GMH v Trstenej sa veľmi pekne pripravili na dnešné dopoludnie s našimi klientmi. Heligónka, husle a klavír, každý prezentoval svoj talent a rozdávali radosť . Zaspomínali, zaspievali , zahrali sa hry a pripravili jabĺčka na sušenie. Stretnutie zakončili Svätou omšou. Tento deň ostane hlboko v srdciach klientov aj zamestnancov.Myslím, že sa tu zrodila nová vízia spoločných stretnutí. Tešíme sa.

Anna Parcová, riaditeľka Charita Trstená.

Postrehy študentov:

"Ja som strašne rada za túto skúsenosť. Bolo to nádherné tam prísť a vidieť tú ich vďaku len za to, že sme prišli. S troma z nich som si zahrala človeče a rozprávali sme sa o hocičom, o ich živote a skúsenostiach. Veľmi ma to obohatilo a určite by som išla aj nabudúce!"

"Chcem sa veľmi pekne poďakovať za možnosť byť pár hodín v Charite Trstená. Vidieť úsmevy starších ľudí, radosť v ich očiach a príjemné rozhovory s nimi, boli veci, ktoré mi zlepšili deň. Budem veľmi rada, ak bude príležitosť, túto návštevu zopakovať!"

"Návšteva v Charite bola pre každého z nás veľmi silný zážitok. Sme radi, že sme mali možnosť obdarovať a spríjemniť sviatky starším ľudom. Veríme, že sme ich našou prítomnosťou a spevom potešili. Určite to nebola naša posledná návšteva v Charite Trstená."

Ďakujeme.

• Vianočné trhy GMG 2022

• 20. 12. 2022
          • Po nútenej prestávke sa nám opäť v našej škole podarilo zorganizovať akciu, ktorá má už dlhšiu tradíciu. V piatok 9. decembra 2022 v podkroví školy bolo možné pokochať sa pohľadom na výtvory našich žiakov alebo ich príbuzných. Mohli sme si kúpiť výrobky z dreva, vlny, papiera či vianočné ozdoby.

Predajcovia nás nenechali ani hladných a smädných. Mohli sme si pochutiť na vianočnom punči, chladenej kofole, palacinkách, vafliach, toustoch, bábovke, mafinách alebo iných vianočných dobrotách. Niektorí si odniesli aj ručne vyrobený vankúšik s prekvapením. Na trhoch vládla skvelá vianočná nálada. Veríme, že o rok sa opäť stretneme na tomto tradičnom podujatí.

PK SJL Vám praje šťastné a veselé vianočné sviatky a veľa zdravia a spokojnosti v budúcom roku 2023

• Návšteva Bratislavy a divadelného predstavenia

• 12. 12. 2022
          • Vtip, satira, paródia a úsmešky.To všetko sme mohli ako žiaci 3.B a 3.A zažiť 25.11.2022 v Shakesperovej komédii Veselé paničky windorské hrané v SND v Bratislave.Pred večerným predstavením sme si pozreli Bratislavský hrad a ďalej naša prehliadka v tomto predvianočnom čase pokračovala historickým centrom so zastávkou na vianočných trhoch.Pri neuveriteľne premyslenom pláne rytiera Falstaffa ako zviesť poctivé ženy pani Fordovú a pani Pageovú, sa karta obracia na rytiera, kde sa ho paničky snažia nachytať rôznymi itnrigami. Vďaka nespočetnému množstvu vtipných replík sa divadlom neustále ozývali vlny smiechu a potlesku.Pre všetkých to bol nezabudnuteľný zážitok a už teraz sa tešíme na ďalšie školské exkurzie

• Exkurzia - Vianočná Viedeň

• 11. 12. 2022
          • Dňa 8.12.2022 zorganizovala predmetová komisia NEJ exkurziu do Viedne. V prvej časti exkurzie sme navštívili prírodovedné múzeum, ktoré patrí k najstarším v Európe. Po návšteve múzea nasledovala prehliadka centra mesta, kde žiaci okrem budovy parlamentu, zimného sídla Habsburgovcov Hofburg, a katedrály Stephansdom navštívili aj najznámejší Vianočný trh pred radnicou vo Viedni Christkindlmarkt am Rathausplatz . Po prehliadke mesta sme exkurziu zakončili návštevou ďalšieho významného múzea umelecko-historického. Záver exkurzie sme strávili v Bratislave v novom obchodnom centre Nivy, kde sme tiež zažili predvianočnú atmosféru nášho hlavného mesta. Exkurzia umožnila žiakom spoznať hlavné mesto nášho nemecky hovoriaceho suseda Rakúska a tiež si vyskúšať nemecký jazyk v praxi. Veríme, že táto exkurzia bola aj dobrou motiváciou učiť sa nemecký jazyk.

PK NEJ

• ŠKOLSKÉ KOLO OLYMPIÁDY ZO SLOVENSKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY

• 9. 12. 2022
          • V školskom roku 2022/2023 sa koná 15. ročník Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry. Školské kolo sa zvyčajne koná na pôde našej školy a inak to nebolo ani tento rok.

V piatok 13. októbra 2022 sa pre najmladšie ročníky organizovala kategória C a 9. decembra 2022 sa uskutočnilo školské kolo Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry pre kategóriu A a B.

Víťazi školských kôl:

1. miesto: PÁNIKOVÁ Tatiana, kvarta

2. miesto: PARIŽOVÁ Vanesa, kvarta

3. miesto: BRNUŠÁK Lukáš, kvarta

V tomto školskom roku školské kolá OSJL pozostávali z online testu pripraveného  Slovenskou komisiou OSJL a ďalšie časti súťaže – tvorbu/transformáciu textu a rečnícky prejav organizovala škola vo vlastnej réžii.

Do vyšších kôl môže postúpiť iba víťaz a zároveň aj úspešný riešiteľ školského kola.

Kategória C pre postup do krajského kola vyžaduje aj postup v okresnom kole, ktoré sa konalo 10. novembra 2022 a našu školu reprezentovala víťazka kategórie C: PÁNIKOVÁ Tatiana z kvarty, avšak do krajského kola nepostupuje.

Tatiane gratulujeme a veríme, že sa jej podarí prebojovať sa do krajského kola budúci školský rok.

Palce držíme aj víťazom kategórii A a B: Eme PARIŽOVEJ z III.A a Rebeke MOTÝĽ z II.A na krajskom kole, ktoré sa uskutoční opäť v piatok 10. februára 2023.

PK SJL

• Olympiáda v španielskom jazyku

• 7. 12. 2022
          • Mikulášske doobedie sa dnes 6. decembra 2022 v našej škole nieslo v duchu komorného stretnutia nadšencov španielčiny, ktoré pre účastníkov skončilo nadobudnutím sladkých odmien v podobe získania víťaznej ceny, ale aj postupu do krajského kola Olympiády v španielskom jazyku.

Súťaž pozostávala z dvoch častí – písomnej a ústnej. Tento rok sa konala prezenčne, čo ocenili nielen žiaci, ale aj vyučujúci.

Všetkým účastníkom ďakujeme za prejavený záujem o španielsky jazyk, víťazom gratulujeme a držíme palce na krajskom kole, ktoré sa bude konať na pôde GMH Trstená 13. februára 2023. Postupujú súťažiaci prvých miest kategórie A, B a prví dvaja z kategórie D.

kategória A

PK ŠPJ

• Živá červená stužka

• 5. 12. 2022
          • Dňa 30.11.2022 sa naša škola GMH Trstená zapojila do 16. ročníka kampane „Červené stužky“.Cez veľkú prestávku študenti na školskom dvore vytvorili Živú červenú stužku .Ďakujeme všetkým, ktorí sa zapojili do tejto kampane.Kabinet SPV.

• ŠKOLSKÉ KOLO OLYMPIÁDY V NEMECKOM JAZYKU

• 30. 11. 2022
          • PK NEJ organizovala v stredu 30.11. 2022 na našej škole školské kolo Olympiády v nemeckom jazyku.

Žiaci súťažili v troch kategóriách 1B, 2A a 2B. Školské kolo sa konalo opäť prezenčne. Víťazom blahoželáme, prví dvaja v každej kategórii nás budú reprezentovať na okresnom kole, tak im držme palce. Ďakujeme všetkým zúčastnením žiakom, že prejavili záujem o nemecký jazyk a tiež za preukázané vedomosti.

Kategória 1B

1. miesto – Vanesa Parižová (Kvarta)
            2. miesto – Lisa Palčová (Kvarta)

Kategória 2A

1. miesto – Natália Marková (II.B)
            2. miesto – Dominika Horňáková (II.B)
            3. miesto – Alžbeta Tomčíková (II.B)

Kategória 2A

1. miesto – Viktória Dudová (III.B)
            2. miesto – Petra Kordiaková (IV.B)
            3. miesto – Adriána Parižová (Septima)

Gratulujeme PK NEJ

• Školské kolo olympiády v anglickom jazyku

• 30. 11. 2022
          • V dňoch 28.11. – 29.11. 2022 sa na našej škole uskutočnilo školské kolo Olympiády v anglickom jazyku. Po dvoch rokoch sa súťaž uskutočnila prezenčne a súťažilo až 63 žiakov v 4 kategóriách. Po písomnej časti sa na ústnu časť dostali najlepší piati z každej kategórie. Výsledky sú nasledujúce:

Kategória 1A

1. miesto Petra KUBIŠOVÁ (Sekunda)
            2. miesto Marianna PETROVIČOVÁ (Sekunda)
            3. miesto Jakub Ján REMŠÍK (Sekunda)

Kategória 1B

1. miesto Lukáš BRNUŠÁK (Kvarta)
            2. miesto Nina PAZÚRIKOVÁ (Kvarta)
            3. miesto Adam FICEK (Kvarta)

Kategória 2A

1. miesto Veronika GOSTÍKOVÁ (2.D)
            2. miesto Matúš KOSTELANSKÝ (2.B)
            3. miesto Erik PŇAČEK (2.D)

Kategória 2B

1. miesto Eva KÁZIKOVÁ (5.D)
            2. miesto Nina JANČEKOVÁ (Oktáva)
            3. miesto Veronika KORČEKOVÁ (3.A)

Srdečne všetkým gratulujeme a víťazom prajeme veľa šťastia v okresnom kole.
            PK ANJ

• Nepovinná literatúra s Lukášom Latinákom

• 30. 11. 2022
          •  Je povinná literatúra príjemná a kde všade môžeme nájsť poéziu?

Na tieto otázky sa snažil žiakom a študentom odpovedať – veselo, vtipne, povznesene i poučne - Lukáš Latinák prostredníctvom dramaticko-poetického pásma

19. októbra 2022 sa žiaci druhého ročníka našej školy zúčastnili tohto umeleckého pásma v MSKS Trstená.

PK SJL

• Divadelné predstavenie

• 30. 11. 2022
          • V utorok 8. novembra sa žiaci Kvarty, Kvinty, 2.C zúčastnili výletu do Zvolena. Tam navštívili divadlo Jozefa Gregora Tajovského. Pozreli si divadelnú hru s názvom Ženský zákon. Herci mali oblečené kostýmy, ktoré dobre vystihovali toto dielo. Okrem toho sa vedeli do toho úžasne vžiť a zahrali to vynikajúco. Žiaci si tento výlet veľmi užili.

(V. Parižová, Kvarta)

• Krajské kolo súťaže "Zenit v programovaní"

• 25. 11. 2022
          • ​​​Ján Skovajsa vyhral Krajské kolo súťaže "Zenit v programovaní"

Dňa 24.11.2022 sa uskutočnilo Krajské kolo sútaže "Zenit v programovaní" na ktorom sa zúčastnili naši študenti Ján Skovajsa a Adam Cyril Gálik. V silnej konkurencii Ján Skovajsa zvítazil a Adam Cyril Gálik sa umiestnil na peknom 7. mieste.

Tešíme sa a našim študentom srdečne gratulujeme.

Výsledky Krajského kola ZENIT v programovaní 2022/2023

• Návšteva veľvyslankyne na GMH

• 22. 11. 2022
          • V stredu 15. novembra našu španielsku bilingválnu sekciu v Trstenej poctila svojou návštevou jej excelencia pani Arribalzaga Ceballos, veľvyslankyňa Španielska na Slovensku. Počas tohto dňa prežila príjemné chvíle v spoločnosti pána riaditeľa a študentov bilingválnej sekcie, s ktorými viedla obohacujúcu diskusiu o nielen štúdiu.

El martes 15 de noviembre recibimos la visita de la Excma. Sra. Arribalzaga Ceballos, embajadora de España en Eslovaquia. Realizó una visita por el centro y charló con el señor director y con los alumnos de la sección bilingüe española.

• Okresné a krajské kolo v bedmintone

• 21. 11. 2022
          • Dňa 14.11.2022 sa uskutočnilo okresné kolo v bedmintone ZŠ a SŠ. Naše gymnázium tam reprezentovalo najviac žiakov - na vydarenom športovom podujatí v obnovenej telocvični GMH nás vzorne reprezentovalo 7 družstiev.

Do krajského kola, ktoré sa konalo 16.11.2022 v Martine, sa podarilo prebojovať A družstvu dievčat SŠ v zložení Nadežda Vrabcová a Petra Daňová (obe III.B).

Krajského kola sa zúčastnilo 9 družstiev dievčat. Našim dievčatám sa nepodarilo postúpiť do finálovej skupiny zo skupiny C, v ktorej jeden zápas vyhrali a jeden prehrali. Umiestnili sa celkovo na 4. až 6. mieste.

Ďakujeme všetkým za vzornú reprezentáciu GMH na obidvoch kolách.

Výsledky okresného kola:

ZŠ dievčatá A turnaj postupový:

1. ZŠ s MŠ Nižná A
            2. GMH Trstená A (L. Palčová, K. Kubášková)
            3. ZŠ Š.Š.Tvrdošín

ZŠ dievčatá B turnaj nepostupový:

1. GMH Trstená B (N. Garbiarová, D. Paliderová)
            3. ZŠ s MŠ Nižná B

ZŠ chlapci A turnaj postupový:

1. ZŠ s MŠ Nižná A
            2. ZŠ Medvedzie
            3. GMH Trstená A (J. Šurin, A. Ficek)

ZŠ dievčatá B turnaj nepostupový

1. ZŠ s MŠ Nižná B
            2. ZŠ Medvedzie
            3. GMH Trstená B (M. Pariža, V. Pariža)

SŠ dievčatá

1. GMH Trstená A (N. Vrabcová, P. Daňová)
            2. SPŠ Tvrdošín A
            3. GMH Trstená B (P. Dzuríková, A. Benická)
            4. SPŠ Tvrdošín B

SŠ chlapci

1. SŠ Nižná
            2. GMH Trstená A (A. Belopotočan, M. Žatko)
            3. SPŠ IT Tvrdošín

Mgr. Pavol Palčo – vedúci družstiev

• Víťazne v Robo Rave 2022

• 20. 11. 2022
          • V sobotu 19. 11. 2022 sa študenti našej školy Jerguš Bielončík (5D) a Ján Skovajsa (4A) zúčastnili robotickej súťaže Robo Rave v Žiline. V kategórii "Sumo", s robotom, ktorého si sami vyrobili a naprogramovali, nedali svojim súperom šancu a získali 1. miesto.

Víťazom srdečne gratulujeme

• Záložka do knihy spája školy

• 16. 11. 2022
          • Aj tento rok sa naša škola Gymnázium Martina Hattalu v Trstenej zapojila do obidvoch projektov Záložka do knihy spája školy (stredná škola aj osemročné gymnázium).

Deťom na osemročnom gymnáziu sa robiť záložky na túto tému veľmi páčilo. Je to zjavne odraz toho, čo radi čítajú, čo ich dnes oslovuje. Mnohí sa v téme našli a podarilo sa im vyrobiť originálne a vkusné záložky aj s výpovednou hodnotou. Tí, ktorí čítajú menej, sa trocha viac potrápili, ale aj ich výsledky stáli za to. Myslíme si, že žiaci dali do výroby záložiek veľa nápadov, tvorivosti a oni sami boli s vyrobenými záložkami spokojní.

Stredoškoláci vyrobili záložky, ktoré sú už nápaditejšie, viac premyslené a prepracované. Aj ich kategórii téma vyhovovala.

Fantasy literatúra je medzi žiakmi všeobecne obľúbená. Tomu sa prispôsobujeme aj pri výbere a kúpe kníh do školskej knižnice.

Ako vyučujúce slovenčiny sme s výrobkami našich žiakov nadmieru spokojné, Zaslúžia si pochvalu za svoju prácu a prístup.

Silvia Szabová
            Gymnázium Martina Hattalu v Trstenej

• Recital de poesía Nitra 2022

• 15. 11. 2022
          • V dňoch 9. a 10. novembra sa v Nitre konal III.ročník básnického recitálu v španielčine na tému “ATLAS POLÍTICO UNIVERSAL (EN VERSO)”.

Boli to dva skvelé dni plné aktivít, pri ktorých sa žiaci výborne zabavili. Vo štvrtok popoludní sa uskutočnilo niekoľko recitačných hier, v piatok workshop literárnej tvorby a následne recitál. Recitovalo sa viac ako 20 básní každého druhu. Naše študentky zarecitovali “A la inmensa mayoría” od Blas de Otero (Rebeka Majdová, II.D), “Romance de la paraguaya” od Victorino Abente y Lago (Marína Šuriňáková, II.D) y “Españolito” od León Felipe (Viktória Ondrejáková, II.D). Neskôr študenti a učitelia rozoberali jednotlivé básne. Nešlo o súťaž, ale o podujatie, kde všetci spoločne recitujú svoje obľúbené básne.

Pre našich študentov to bola veľmi obohacujúca skúsenosť a zároveň ďaľší spôsob prístupu k španielskej poézii a literatúre.